رایان استیل - انواع تیرآهن و مقاطع فولادی

رایان استیل - انواع تیرآهن و مقاطع فولادی

تجربه بهترین خرید تخته روسی و پروفیل‌ های آهن
رایان استیل - انواع تیرآهن و مقاطع فولادی

رایان استیل - انواع تیرآهن و مقاطع فولادی

تجربه بهترین خرید تخته روسی و پروفیل‌ های آهن

فولاد ck45 چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آشنایی با فولاد CK45

یکی از آلیاژهای آهن که در ترکیب خود از کربن بهره می برد، فولاد CK45 است. وجود کربن باعث انعطاف پذیری می شود پس زمانی از آن استفاده می کنند که بخواهند در صنایعی مانند خودروسازی از محصول نهایی استفاده کنند.

همانطور که می دانید میزان ترکیب آهن و کربن متناسب با کاربردی که قرار است داشته باشید تعیین می شود. بنابرایت انواع فولاد به سه دسته فولاد با کربن کم، کربن متوسط و کربن زیاد یا پرکربن تقسیم می شوند که CK45 در دسته کربن متوسط قرار می گیرد و برای ساخت ورق، میلگرد و تسمه از ان استفاده می کنند.


  ویژگی های فولاد CK45

ویژگی هایی که این فولاد را به محصولی پرکاربرد تبدیل کرده است به شرح زیر هستند:

مقاومت در برابر:

·         ضربه

·         اصطحکاک

·         کشش

·         مناسب برای عملیات حرارتی

 

این فولاد دارای ویزگی چوش پذیری مناسبی است ولی باید با توجه به میزان کربن و منگنزی که در آن وجود دارد، جوشکاری با دقت بالایی انجام بگیرد تا مشکلاتی مانند ترک خوردگی و سختی پیش نیاید.

زمانی که می خواهند برای تولید این فولاد یعنی فولاد CK45 اقدام کنند، دو عنصر کربن و منگنز در داخل کوره های ساخت آلیاژ به آهن مذاب شده با درصد های مشخص اضافه می شود. بعد از آن با روش ریخته گری پیوسته، در اشکال مختلف محصول نهایی ساخته می شود.

 

خواص مکانیکی

·         استحکام کششی به میزان ۵۸۵ مگاپاسکال نسبت پواسون ۲۹

·         دمای سختی به میزان ۸۲۰ تا ۸۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد

·         دمای آنیلینگ به میزان ۶۵۰ تا ۷۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد

·         دمای آهنگری تا ۱۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد

·         افزایش طول به میزان ۴ تا ۱۷ درصد

 

کاربردهای فولاد CK45

بر اساس ویژگی ها و خواص، کاربردها هم متفاوت و متنوع هستند و همین دلیلی برای استفاده در ساخت وسایل و ابزارهای مختلف شده است. از کاربردهای مهم این فولاد موارد زیر را می توان نام برد.

·         قابل استفاده در صنایع مختلف، مانند پتروشیمی، نفت و همچنین صنعت خودروسازی (ساخت خودروهای سبک و سنگین)

·         برای ساخت قطعاتی مانند: میل ‌لنگ، میله ‌های متصل‌کننده، شفت، بوش، اکسل، چرخنده‌ کوچک

·         ساخت ابزارهای دستی، انبردست، چکش، میخ، پیچ، چاقوی آهنی و دندانه‌ دار

·         ساخت ابزاری مانند گاوآهن و سایر ابزار مرتبط با آن

نکته ای که باید در ساخت موارد گفته شده در بالا در نظر گرفت، نکاتی مانند نقطه ذوب آهن و فولاد هستند تا محصول متناسب با نوع استفاده ساخته شود.

 

میلگرد CK45

این نوع میلگرد ادر دمای بالا و بعد از گذراندن چندین مرحله نورد به اشکال دایره و میلگرد و از شمش های CK45 تولید می شوند. میزان کربنی که در این فولاد قرار دارد باعث شده تا استحکام و سختی بیشتری را به همراه داشته باشد.

عملیات پخته شدن در دمای 650 الی 700 درجه سانتی گراد انجام می شود و پس از آن در دمای 900 تا 1500 درجه، فرآیند و عملیات آهنگری روی آن انجام می شود. پس از نرمال شدن و تابکاری با استفاده از روغن با دمای 820 تا 800 و یا در آب یا دنمای 830 تا 800 درجه سرد می شود.

 

استاندارد میلگرد CK45

میلگرد CK45 بر اساس استاندارد DIN آلمان و SAE آمریکا ساخته می شود که به ترتیب با کدهای 1.1191 و 1045 نام گذاری می شوند. میلگردهایی که کربن متوسط دارند در بازار داخلی با نام های 1060، V945 و C60 هم شناخته می شوند که در قطرهای 12 الی 800 میلی متری و شاخه های 6 متری به فروش می رسند.

عرضه این محصولات به صورت آنیل شده و کمترین میزان سختی و مقاوت هستند تا به راحتی عملیات مورد نظر روی آن ها انجام شود. از نظر قیمت هم باید بگوییم که قیمت میلگرد CK45 نسبت به سایر میلگردها بیشتر است ( البته برند تولیدکننده و کیفیت محصول نیز در قیمت آن موثر است).

از تولیدکنندگان داخلی می توانیم به مارخانه های اصفهان، اسفراین و گروه آلیاژی یزد اشاره کرد.

 

 

ورق CK45

ورق فولادی CK45 از دیگر مصولات فولادی است که بخاطر استحکام بالایی که دارد بسیار شناخته است که به آن ورق استیل یا کربن متوسط نیز گفته می شود.

این ورق ها در ابتدا به صورت تختال های فولادی CK45 و با روش های نورد گرم و ریخته گری مداوم تولید می شود. پس از تولید به وسیله دستگاه هوا برش در اندازه های مشخص طول و عرض بریده می شوند. بعد از عملیات برش در کوره پیش گرم می شوند و پس از آن از بین غلتک ها چندین مرتبه برای رسیدن به ضخامت مورد نظر عبور داده می شوند.

ضخامت های این ورق ها معمولا بین 3 تا 50 میل و ابعادی در اندازه 6000*20000 و 6000*1500 میلی متر هستند.

 

کاربردهای ورق CK45

·         تولید ابزارها و قطعاتی که در دمای خیلی بالا یا پایین استفاده می شوند.

·         مخازنی که تحت فشار بالا هستند.

·         قطعاتی که در معرض رطوبت، اسید و نمک دریا قرار دارند و امکان خوردگی و زنگ‌زدگی در آن‌ها وجود دارد.

·         شهرسازی، ساخت پل ‌ها، جاده ‌ها و حمل و نقل

 

تسمه CK45

این تسمه از شمش یا ورق فولادی و با روش های معمولی و ذوب مجدد ساخته می شود. طول عمر بالا و سختی باعث شده تا سه دسته فابریک، نوردی و ماشین کاری برای این تسمه وجود داشته باشد.

شمش های فولادی که ابعاد مشخصی دارند بعد از گرم شدن به وسیله غلتک ها تحت فشار قرار می گیرند که در انتها تسمه هایی با ضخامت و طول و عرض مشخصی تولید می شوند.

زمانی که تسمه های ماشین کاری از برش ورق با عرض مشخص حاصل می شود، ممکن است به دلیل تنش برشی دچار خمیدگی شود. برای برطرف کردن این مشکل از روشی به نام اتو کردن استفاده می شود که شباهت هایی به نورد سرد دارد.

در صورتی که عرض این تسمه ها کمتر باشد خمیدگی بیشتری مشاهده می شود.

ضخامت تسمه های تولید شده  بین 3 الی 12 میلی متر، عرض 10 تا 100 میل و طول 6 الی 10 متری هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد